Mange bruger bodylab, fordi at de tror, at man får en god krop. Det kan man også få, men hvordan får man mere styrke?

Inden vi går i detaljer med hvordan man bliver stærkere, og hvilke træningsprincipper man anvender, så er det nærliggende at definere hvad styrke egentlig er for noget. For styrke defineres jo forskelligt, alt afhængig af hvilken sportsgren vi befinder os i. Spørger man en cykelrytter, så er Lance Armstrong stærk, når han kører fra alle de andre i bjergene. Men ret beset, så har dette ikke meget med styrketræning at gøre. Lance Armstrongs enorme kraftpræstationer er topformålet for udholdenhed og kondition, men muskelstyrke er ikke noget man trækker voldsomt meget på i cykling. Så det er tydeligt, at man ikke rigtigt kan sige noget entydigt om begrebet styrke i universel forstand. Ser man på begrebet styrke i vægttræningsmæssig forstand, så er det straks lettere at definere. For i vægttræningsmæssig forstand defineres styrke som ”musklens evne til maksimal kraftudvikling”. Rent praktisk snakker man om ens 1RM, eller one-repetition maximum. Evnen til at løfte så stor en vægt som muligt for en gentagelse. Dette er den reneste definition på begrebet styrke. Der er et par styrkeformer som man kan tage udgangspunkt i.

 

Absolut styrke

Absolut styrke defineres som den maksimale muskuloskeletale spænding der kan genereres for en enkelt single. Sagt på godt dansk, vores absolutte styrke er et udtryk for vores 1RM.

 

Relativ styrke

Relativ styrke fortæller noget om det forhold der er mellem vores absolutte styrke og vores kropsvægt. Øger vi vores absolutte styrke, uden at øge vores kropsvægt, så øger vi også vores relative styrke. Det samme gælder hvis vi taber os, uden at miste styrke.
Startstyrke
Vores startstyrke hænger nøje sammen med et begreb man kalder RFD (Rate of Force Developement), men det vil jeg komme nærmere ind på om lidt. Startstyrken fortæller noget om vores evne til at sætte en bevægelse i gang. Jo mere kraft vi kan udvikle på et splitsekund, jo hurtigere sættes bevægelsen i gang.