Har du anskaffet dig et squat rack, men er i tvivl om hvordan det fungere og hvad man kan gøre med det, kommer der her en god guide. En squat rack er et stativ som kan anvendes, både som holder til din vægtløftstang eller anvend den direkte i din træning.  Mulighederne er mange – anvend dem rigtigt. Squat er en af de mest populære øvelser for underkroppen. Du får med denne træning, styrket dine ben, lår, baller, ryg, lænd og arme.

Squat guide og tips

Det er ikke vægten på vægtløftstangen der er vigtig i starten. Det handler i højere grad om at anvende den rigtige teknik. Squat kræver smidighed. Squat er stående øvelser, hvor du skal gå ned i knæ og op igen.

Når du er smidig i dine hofter, kan du starte med:

  • Stå med ryggen til din vægtløftstang
  • Tag hver sin hånd op på stangen, lidt længere i siden så du ikke flugter dine hænder med dine skuldre.
  • Løft stangen (hav stangen til at ligge længere nede end dine nakkehvirvler)
  • Gå 2-3 skridt baglæns
  • Tag en dyb indånding
  • Spænd mavemusklerne
  • Gå ned i knæ og op igen

Når du har fundet teknikken i squat, er det bare med at få lidt vægt på din vægtløftestang.

Få gang i bænkpressen

Hvis du vil styrketræne armene, brystkassen og skuldrene kan et squat rack være effektivt. Bænkpres funktionen, betyder at du ligger nedenunder din vægtløftstang. En lynguide på hvordan.

  • Læg dig på bænken under din vægtløftestang
  • Placer hænderne ordentligt
  • Løft stangen op i strakt arm
  • Tag den ned til brystkassen igen uden at ramme brystkassen
  • Løft op igen

Når du har fundet teknikken med bænkpres, kan du tage vægt på din vægtløftestang. Øv dig i denne træning. Vil du have flere informationer, så bør du følge med på https://squat-rack.dk.