Prøv at forebygge mod ondt i ryggen snarere end at helbrede

Har du ondt i ryggen eller har du tendens til at få ondt i ryggen, så læs med her! I denne tekst får du råd og tips til hvordan du nogle gange ville kunne omgå ondt i ryggen. Dette er ikke en læge-videnskabelig artikel, men et udtryk for vores sunde fornuft. Så brug ikke disse råd som en evidens undersøgelse, men som råd du eventuelt kan bruge til dagligt!

Ondt i ryggen: Undgå med de her tips

Følgende kan nogle gange hjælpe ved ondt i ryggen:

  1. Bevæg dig mere aktivt i din fritid
  2. Bevæg dig mere på dit arbejde – for alle os der har kontorarbejde så kan hæve sænkeborde være en utrolig stor hjælp til at bevæge sig mere (læs mere om hæve sænkebord her)
  3. Træn din ryg – læs mere om træning af ryg her hos iForm.dk
  4. Træn dine mavemuskler – det kan du læse blandt andet læse om her hos Motion Online
  5. Styrk din bækkenbund – Det kan du blandt andet gøre med her
  6. Undgå forkerte løft – Det kan du læse yderligere info om her hos HK
  7. Lav muskelpumpeøvelser
  8. Sid ordentligt – Det handler om at bevæge sig mens man sider læs mere her hos DR og Guiden til ergonomiske kontorstole – hold dig for guds skyld fra billige kontorstole a la dem her

Her er tegnet du skal passe på: Stiv ryg!

Når du oplever stiv ryg, så er det et tegn på der er rygsmerter på vej. Det er et meget kraftigt tegn, hvis du er ved at få stiv ryg. Så er det bare med at komme igang med at bevæge sig, og udfører ovenstående øvelser. På den måde vil du kunne forebygge dig ud af rygsmerter!
Er du i tvivl om hvordan du skal håndtere din ryg, stivhed og eventuelle smerter, så kontakt din fysioterapeut. De har en uddannelse og erfaring i at hjælpe dig med din ryg og andre smerter i kroppen!

Prøv eventuelt at tage et kig på følgende kilder: